SEO Specialist Inhuren? 7 Handige Tips

Uw bedrijf is uw baby. Of u nu de eigenaar bent van het bedrijf of een marketeer bent die de taak heeft om het bedrijf te laten groeien, organisch verkeer van Google is van cruciaal belang om meer leads en verkopen te genereren om uw verkoopkanaal gevuld te houden. Meteen weten of u in aanmerking komt om samen te werken met de beste SEO specialist? Klik hier.

Het inhuren van een SEO-bedrijf kan een van de belangrijkste marketingbeslissingen voor uw bedrijf zijn. Als u op een gegeven moment het juiste bedrijf vindt, kan het uw site naar de eerste pagina van Google brengen, waardoor een gedeelte van het meest winstgevende verkeer naar uw site wordt geleid. De reden dat ik dit ‘winstgevend verkeer’ noem is omdat, wanneer u een topplaatsing op Google verdient, u niet voor dit verkeer hoeft te betalen waardoor uw winstmarges fantastisch zijn.

Maar als u het verkeerde SEO-bedrijf inhuurt kan het u meer kwaad dan goed doen. Ik heb persoonlijk met veel klanten gewerkt die hun SEO-bureau hebben verlaten omdat ze geen resultaten zagen of juist minder goed vindbaar werden bij Google. Na het uitvoeren van een audit zag ik dat er links van lage kwaliteit werden gebouwd naar de site, wat resulteerde in een achteruitgang, of er was een gebrek aan strategie of implementatie hiervan, die resultaten opleverde.

Wanneer u een SEO-bedrijf wilt inhuren, gebruik dan de onderstaande richtlijnen om er voor te zorgen dat u op het het goede spoor zit.

1. Hoe lang duurt het om beter vindbaar te zijn in Google?

Dit is een moeilijke vraag. Elk SEO-bedrijf dat hier een eenduidig antwoord op kan geven of zelfs een garantie, kunt u beter niet vertrouwen. Het zijn dit soort SEO-bedrijven die de hele branche een slechte naam geven.

Natuurlijk zijn er aanpassingen die kunnen worden aangebracht op een site die al over een solide domeinautoriteit en een backlinkprofiel beschikt, waarmee een website naar de eerste pagina van Google kan worden verplaatst. Er is echter geen garantie en niemand zou in staat moeten zijn om u een antwoord op deze vraag te geven zonder enig onderzoek te doen.

Een zelfverzekerd en goed SEO-bedrijf onderzoekt uw bedrijf en biedt een schatting op basis van concurrentiekracht en strategie, maar kan de resultaten van de eerste pagina in een bepaalde hoeveelheid tijd nooit garanderen.

2. Wat is de strategie voor backlinks?

Het verbaast mij vaak hoeveel bedrijven er zijn die geen backlink-strategie hebben.

Backlinks vormen de basis voor het algoritme van Google. Als u geen backlinks naar de content op uw site heeft, is het moeilijk om uw positie op Google te verhogen. U kunt verder uw domeinautoriteit meten met uw concurrenten, wat een goede indicator is om te zien hoe goed u op Google scoort en ook hoe ver u moet gaan voor die topplaatsing. Als u geen nieuwe links naar uw site heeft, betekent dit waarschijnlijk dat u geen strategie heeft om dit plaats te laten vinden.

SEO Specialist Inhuren? 7 Handige Tips (vervolg)

3. Is er een on-site optimalisatie strategie aanwezig en hoe zal die plaatsvinden?

De gebruikerservaring van uw website is een belangrijke factor voor Google. Blijven mensen lang op uw site en hebben ze een goede ervaring? Of is er een hoog weigeringspercentage: bezoekers die uw site meteen weer verlaten.

Ons online marketing bureau kijkt graag naar Google Analytics, op de 100 meest bezochte pagina’s van uw site en ontdekt welke pagina’s het hoogste ‘verlatingspercentage’ hebben. We zoeken vervolgens naar manieren om deze pagina’s te corrigeren (of door te sturen naar relevantere pagina’s als ze geen nut hebben). Wanneer u op zoek bent naar een solide SEO-bedrijf, zorg er dan voor dat het altijd op zoek is naar manieren om de pagina’s op uw website te verbeteren. Zoals ik al aangaf, SEO is een continu proces, dus dit soort activiteit moet continu zijn.

4. Wat is de lokale SEO-strategie?

Welk percentage van uw bedrijf speelt zich af op uw lokale markt? Als u een groot deel van uw klanten of services zich de lokale markt begeeft, moet uw website binnen deze lokale markt worden geoptimaliseerd. Stel u in ieder geval de volgende vragen:

Is mijn bedrijf ingediend bij een lokale directory?
Zijn mijn title-tags geoptimaliseerd voor mijn lokale markt? (Als de meerderheid van uw klanten uit de regio afkomstig is, is dit erg belangrijk.)
Is uw NAP (naam, adres en telefoonnummer) consistent op uw hele site en in lokale directory’s?
Staat u op de beste overzichtssites in uw thuismarkt? (Wanneer u uw bedrijf aan dit soort overzichten wilt toevoegen, kan een betaling vereist zijn, maar dit kan de moeite waard zijn).

5. Hoeveel tijd besteedt u aan het begrijpen van onze business?

Om SEO succesvol te laten zijn, moet uw SEO bureau begrijpen wat voor bedrijf u heeft, anders is de SEO weggegooid geld, in plaats van de lucratieve investering die het zou moeten zijn.

Zo werkten wij met een advocatenkantoor dat eerder zaken had gedaan met een online marketing bedrijf dat 80 procent van het advertentiebudget toewijsde aan het binnenhalen van nieuwe cliënten voor een rechtsgebied dat, voor dit advocatenkantoor, slechts 15 procent van de omzet vertegenwoordigde. Als uw SEO-bedrijf niet begrijpt welke markten, services en producten inkomsten genereren, kan uw hele strategie verkeerd worden ingezet.

Vandaar dat wij u ook vragen zullen stellen om zodoende inzicht in de zakelijke principes van uw bedrijf te krijgen.

6. Wordt er trefwoordonderzoek uitgevoerd?

Uw SEO-bureau moet in staat zijn om inzicht te hebben in de meest populaire zoekwoordvarianten voor uw startpagina en binnenpagina’s te die meer verkeer naar uw site kunnen leiden.

Snelle tip: als u een Google-zoekopdracht uitvoert en naar de onderkant van de eerste pagina bladert, zijn er ‘gerelateerde zoektermen’ die Google kan vinden. Dit kunnen goede  zoekwoordvarianten zijn. Vraag uw SEO-bedrijf welke methode het gebruikt om relevante zoekwoorden te vinden voor uw bedrijf.

7. Welke resultaten heeft het SEO bedrijf geboekt?

De kwaliteit (en effectiviteit) van een SEO-bedrijf kan eigenlijk heel makkelijk vastgesteld worden op basis van de volgende 2 criteria:

Voor welke zoektermen heeft het SEO-bureau welke resultaten geboekt, hoe competitief (moeilijk) zijn deze termen (hoe zwaar is de concurrentie voor deze termen);
Hoelang slaagt het bedrijf er al in om de resultaten voor deze zoektermen te behouden, met andere woorden: zijn het langdurige resultaten die het SEO bedrijf weet te behalen en te behouden?
SEO is een gigantische puzzel.
Een goed SEO-bedrijf zal helpen om alle stukjes bij elkaar te zetten in uw SEO-puzzel, wat een groot verschil kan maken in de termen waarop u weergegeven wordtin Google. Het zal u ook helpen beter te begrijpen wat er gebeurt met uw SEO-strategie, omdat het niet zo verwarrend is.

Nu heeft u negen vragen om uw SEO-bedrijf (toekomstig of huidig) te vragen zodat u een beter begrip krijgt van hun strategieën. Zo weet u dat u met het juiste zoekmachine optimalisatie bedrijf samenwerkt.

About the Author: